درحــالی‌کــه پیش از این وبراساس اعلام پلیس قرار بود نرخ‌های جدید جرایم رانندگی از نیمه اسفند اعمال شود، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی‌انتظامی این موضوع را به بیست و پنجم‌ماه ‌جاری موکول کرد.

جرایم رانندگی

 تكذيب آنچه پيش از اين به‌عنوان «امكان پرداخت قسطي جرايم رانندگي» در رسانه‌ها منتشر شده بود نيز خبر مهم ديگر روز گذشته سردار تقي مهري بود.

وي با اعلام اينكه برابر قانون مبلغ افزايش نرخ جرايم رانندگي در هيأت وزيران تصويب و ابلاغ شده و لازم الاجراست، گفت: «با تكميل‌شدن زيرساخت‌هاي اجرايي از ۲۵ اسفند‌ماه نرخ جرايم جديد راهنمايي و رانندگي اعمال مي‌شود. هم‌اكنون مشغول فراهم‌آوردن بستر مناسب و تجهيز زيرساخت‌هاي لازم براي اعمال جريمه‌ها هستيم تا همزمان در تاريخ اعلام شده يعني ۲۵ اسفند‌ماه به‌صورت هماهنگ و سراسري در كل كشور جرايم افزايش يافته اعمال شود. »

وي با اشاره به اينكه افزايش جرايم طبق جدول اعلام شده به همه فرماندهي‌هاي پليس راهور در سراسر كشور ابلاغ شده است، افزود:« افزايش ميزان جرايم راهنمايي و رانندگي توجيه تنبيهي دارد و به هيچ وجه پليس راهور قصد ندارد از محل افزايش جريمه‌ها درآمدزايي داشته باشد. اميدواريم با افزايش جرايم راهنمايي و رانندگي شاهد كاهش قانون شكني در بين رانندگان جاده‌هاي درون شهري و برون‌شهري باشيم. انجام و به‌روزرساني زيرساخت‌ها و تجهيزات رايانه‌اي در حال پيگيري است و همه سيستم‌ها و رديف‌هاي جرايم به‌روز رساني خواهد شد. اميدوارم كه ابلاغيه افزايش جرايم بدون ايجاد مشكل سخت افزاري و نرم‌افزاري و با هدف كاهش تلفات جاده‌اي در زمان مقرر اجرايي شود.» به اين ترتيب نرخ‌هاي جديد جرايم رانندگي به سفرهاي نوروز امسال مي‌رسد و براساس آنچه پيش از اين اعلام شده جريمه يك فقره تخلف سرعت غيرمجاز (بيشتر از 30كيلومتر در ساعت) كه هم‌اكنون 50هزار تومان است، با 4برابر افزايش به 200هزار تومان مي‌رسد.

  • جريمه‌ها قسطي نمي‌شود

پس از آنكه اول اسفند‌ماه امسال، اظهارات سرهنگ احمد كرمي رئيس مركز اجرائيات پليس راهور ناجا درباره امكان پرداخت بخشي از جرايم راهنمايي و رانندگي به‌عنوان «امكان پرداخت قسطي» در رسانه‌ها منتشر شد، روز گذشته رئيس پليس راهور كشور اين موضوع را نيز تكذيب كرد.

سردار تقي مهري در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، با تأكيد بر اينكه بايد اين خبر را اصلاح كند و موضوعي به نام قسطي شدن جرايم را نداريم، گفت: «شرايط جديد پرداخت جرايم رانندگي به‌صورت انتخابي است؛ بدين صورت كه شهروندان مي‌توانند به سايت پليس راهور 120مراجعه كرده و مبلغ جرايم را به ميزاني كه مي‌توانند پرداخت كنند انتخاب كرده و واريز كنند. مثلا اگر فردي به‌طور مثال يك ميليون و 200هزار تومان جريمه داشته باشد، تشخيص با خود اوست؛ يعني مي‌تواند هر شب مبلغي را واريز كرده يا ماهي يك‌بار يكي از جرايم را پرداخت كند؛ به‌طور كلي مي‌تواند در چند مرحله مبالغ جريمه را تسويه كند.» وي در مورد اجراي اين طرح براي خودروهايي كه به پاركينگ منتقل شده باشند نيز توضيح داد:«پرداخت انتخابي جرايم راهنمايي و رانندگي شامل افرادي كه خودروشان به پاركينگ منتقل شده باشد نمي‌شود و رانندگان اين دسته از خودروها بايد براي ترخيص خودروي خود مفاصاحساب تحويل دهند.»

  • شيوه جديد پرداخت چه فايده‌اي دارد؟

آيا با امكاني كه پليس براي پرداخت بخشي از جرايم راهنمايي و رانندگي فراهم كرده است، اين امكان براي شهروندان وجود دارد كه گواهي عدم‌خلاف دريافت كرده و سپس به مرور زمان اين بدهي را به پليس پرداخت كنند؟ مركز روابط عمومي پليس راهور در پاسخ به اين پرسش شهروندان به همشهري مي‌گويد:« چنين امكاني وجود ندارد و تا تمام جرايم پرداخت نشود، گواهي عدم‌خلاف صادر نمي‌شود» بنابراين با اين شيوه جديد پرداخت، شهروندي نمي‌تواند گواهي عدم‌خلاف را براي مثلا فروش خودرو يا طرح ترافيك، دريافت كند. شايد مهم‌ترين مزيت اين شيوه علاوه بر پيشگيري از انباشت و جمع شدن جرايم، مربوط به كساني شود كه بيش از يك ميليون تومان جريمه دارند. برابر قانون فردي كه بيش از يك ميليون تومان جريمه داشته باشد خودرو‌اش به پاركينگ منتقل مي‌شود، تا زماني كه مفاصا حساب را ارائه دهد. در روش جديد، شهروندان مي‌توانند با پرداخت تنها يك يا چند مورد از جرايم، مجموع جرايم خود را به زير يك ميليون تومان كاهش دهند تا خودروي آنها به اين دليل توقيف نشود.

  • توصيه‌هايي براي اطلاع از جرايم و پرداخت آنها

رانندگان مي‌توانند از طريق سامانه پيامكي 1101202020 با ارسال VIN خودرو مبلغ جرايم خود را دريافت كنند.
با اضافه كردن ستاره (* ) در پايان VIN ارسالي، شناسه قبض و پرداخت نيز اعلام مي‌شود.
دريافت صورت وضعيت تخلفات رانندگي با مراجعه به سايت راهور 120به نشاني
www. rahvar120. ir و درج شماره باركد پستي در پشت كارت خودرو نيز امكان پذير است.
متقاضيان استفاده از پرداخت موردي جرايم رانندگي، بايد بعد از ورود به سايت راهور 120وارد بخش استعلام شوند. در اين بخش درگاهي به اسم پرداخت جرايم وجود دارد كه امكان پرداخت كلي يا موردي مبلغ تخلفات در آن وجود دارد.

کد خبر 326776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha